Mezinárodní tržiště měnila v roce 2024 pravidla hry. Český e-commerce trh čelí výzvám, IT People přichází s řešeními.

Elektronická tržiště jako Temu, Shein, AliExpress, Kaufland nebo Allegro si v posledních letech ukrajují stále větší podíl na českém trhu. Podle odhadů dosahuje jejich obrat v roce 2024 více než 30 miliard korun, což představuje až pětinu všech útrat na e-shopech v Česku. Tento trend však přináší nejen nové příležitosti, ale i řadu problémů, na které upozorňují české e-shopy i oborné organizace.

Technologická platforma IT People se proto od poloviny roku 2024 rozhodla aktivně zapojit do hledání řešení. Na základě požadavku svých členů – malých a středních eshopů, již v roce 2024 oslovila všechny klíčové české instituce, aby je upozornila na dvojí metr, který platí pro české e-shopy a zahraniční marketplace a také se postavila do čela mise zvyšování konkurenceschopnosti české e-commerce přes podporu technologických inovací.

Problémy s férovostí a legislativou

České e-shopy, jako například Alza, Datart, Mironet nebo Bonami a Trenýrkárna, dlouhodobě upozorňují na neférové praktiky nejen čínských marketplace. Mezi hlavní problémy patří neplacení poplatků za likvidaci obalů, autorských a recyklačních poplatků, u čínských pak zneužívání legislativních výjimek na clo u malých zásilek a dotované přepravní náklady. K neférovým praktikám se připojují i některá evropská tržiště, která stejně jako ta čínská vystupují v roli zprostředkovatele prodeje, a tím se v České republice vyhýbají povinnostem, které mají české e-shopy.

Podle náměstka ministra životního prostředí Davida Surého marketplace často obcházejí povinnost platit poplatky za likvidaci obalů, což způsobuje ztráty kolektivnímu systému EKO-KOM ve výši desítek milionů korun. „Běžně se vyhýbají evidenci produkce obalů, kterou uvádějí na český trh. Náš systém je v tomto ohledu poměrně bezzubý,“ uvedl Surý. Ministerstvo proto zvažuje zavedení jednotného paušálního recyklačního poplatku, který by se mohl uplatňovat na čínské e-shopy například v rámci celního řízení.

Dalším problémem je osvobození drobných zásilek do 150 eur od cla, což čínským platformám poskytuje výraznou konkurenční výhodu. Zatímco čeští obchodníci musí clo a DPH odvádět, čínské firmy se díky této výjimce vyhýbají dodatečným nákladům. Technologická platforma IT People  stejně jao  Asociace pro elektronickou komerci (APEK) proto apeluje na změnu legislativy na evropské úrovni.

DPH a příjmy pro jiné státy

I když DPH u drobného zboží ze třetích zemí musí být placeno, často nekončí v českém státním rozpočtu. Platformy jako Shein a Temu odvádějí DPH v členských státech EU, kde se zboží proclívá, nejčastěji v Nizozemsku nebo Belgii. To znamená, že Česká republika přichází o významné příjmy. Platforma Temu však podle dostupných informací usiluje o to, aby clo a DPH odváděla přímo v Česku, a iniciovala jednání s českou Celní správou.

Kvalita zboží a bezpečnost

Další výzvou je kvalita a bezpečnost zboží prodávaného na čínských tržištích. Rakouské testy ukázaly, že většina produktů na čínských platformách nesplňuje evropské standardy – chybí návody v místním jazyce, některé výrobky jsou zakázané nebo zdravotně závadné. Česká obchodní inspekce (ČOI) aktuálně testuje zboží z tržiště Temu, ale výsledky zatím nejsou k dispozici.

IT People – cesta přes podporu inovací

Do řešení problémů české e-commerce se zapojuje Technologická platforma IT People i tak, že se zaměřuje na podporu digitální transformace a inovací v oblasti e-commerce. IT People plánuje vytvořit technologické nástroje, které by pomohly českým e-shopům lépe konkurovat zahraničním platformám. Mezi klíčové aktivity patří:

  • Vývoj analytických nástrojů – IT People od roku 2024 s vysokými školami spolupracuje na vývoji nástrojů, které umožní českým e-shopům sledovat a analyzovat tržní trendy, včetně cenové politiky a logistiky nadnárodních tržišť.
  • Výzkumné projekty – IT People s vysokými školami spolupracuje na přípravě vědecko-výzkumných projektů a transferech znalostí, které od roku 2025 pomohou českým e-shopům v rychlejším zavádění systémů automatizace, robotizace a technologií umělé inteligence.
  • Podpora legislativních změn – IT People spolupracuje od roku 2024 se českou státní správou a dalšími organizacemi na mapování největších nedostatků v řádném fungování trhu a na návrzích legislativních úprav, které by zajistily rovné podmínky pro všechny hráče na trhu.
  • Vzdělávání a osvěta – Od roku 2024 IT People organizuje semináře a workshopy. Některé z nich jsou zaměřené na problematiku elektronických tržišť, kde poskytuje informace o aktuálních trendech, legislativě a možnostech technologických řešení.

Budoucnost českého e-commerce

Český trh e-commerce čelí zásadním výzvám, které vyžadují koordinovanou spolupráci mezi českými státními institucemi, obchodními organizacemi a Evropskou komisí. IT People se svými aktivitami snaží přispět k tomu, aby české e-shopy mohly lépe konkurovat zahraničním hráčům a zároveň zajistit, že pravidla hry na českém e-commerce trhu budou férová pro všechny.

Zda se podaří prosadit změny i na evropské úrovni, například v oblasti celních výjimek nebo v otázce povinností marketplace, ukáže čas. Jisté však je, že tlak na marketplace a jejich praktiky, a to nejen ty čínské, bude v následujících měsících a letech sílit.

Sdílet na Facebook
Sdílet na Twitter

Vybrali jsme pro Vás

Související

Přejít nahoru