AI v e-commerce vývoji: Pohled na škálovatelnost, nové technologie a automatizaci

V rámci Czech Online Expo 2025, největší české události pro e-commerce a online marketing (1), jsme měli možnost vyzpovídat Stanislava Loulu, konzultanta a hlavního vývojáře ve třech firmách pro vývoj e-commerce řešení, který se podílí na návrzích automatizace, logistiky a navazujících VMS. Jeho pohled na současné trendy a výzvy v oblasti e-commerce vývoje přináší cenné informace pro všechny odborníky v oboru.

Škálovatelná databázová architektura pro moderní e-commerce

Na otázku týkající se zajištění škálovatelnosti databázové architektury Stanislav Loula zdůraznil, že „na škálovatelnost musíte myslet už při navrhování databáze.“ Problém často nastává, když vývojáři zanedbají jednotné konvence pojmenování (naming conventions) a další zásady, což později vede k obtížím při zaučování nových zaměstnanců a řešení výjimek.

Tento pohled je v souladu s aktuálními trendy v roce 2025, kdy e-commerce platformy typicky pracují s poměrem 90 % čtení a 10 % zápisů do databáze, což by mělo být určujícím faktorem při návrhu databázové architektury (4). Současné strategie škálování zahrnují horizontální škálování prostřednictvím technik jako sharding a replikace, které umožňují distribuovat zátěž mezi více servery (5).

Pro zajištění stabilního přístupu k datům v reálném čase se dnes stále více používají cloudová řešení, která nabízejí flexibilitu a možnost rychlého přizpůsobení se měnícím se požadavkům trhu.

Implementace nových technologií v e-commerce

Když přišla řeč na zavádění nových technologií, Loula upozornil na důležitost perspektivního myšlení: „Při zavádění nových technologií se také musí myslet hodně dopředu. Obsahuje to většinou spoustu porad, ale později je ten proces spíš o zaměstnancích než o právě dané technologii.“

Tento lidský aspekt technologických změn bývá často podceňován. Úspěšná implementace nových řešení nezávisí pouze na kvalitě technologie samotné, ale především i na schopnosti týmu ji efektivně využívat. Proto by se měl klást důraz na vytváření kultury kontinuálního učení a adaptace na změny.

Využití umělé inteligence v e-commerce vývoji

V otázce využití AI technologií Stanislav Loula vyjádřil jednoznačný postoj: „AI technologie se stávají nedílnou součástí vývoje ve všech firmách. Bez AI už si nedokážu ani moc programování představit, protože to zrychluje vývoj o neuvěřitelná čísla.“

Že AI pomáhá e-commerce podnikům vytvářet efektivnější prodejní procesy nejen díky lepšímu sběru a analýze zákaznických dat, ale i automatizaci mnoha dříve manuálních úkonů, je čím dál tím více zřejmé a častěji skloňované téma v mnoha odborných zpravodajských serverech (včetně naší technologické platformy).

Hlavní přínos umělé inteligence vidí Loula především v tom, že „programátoři momentálně díky AI mohou trávit čas řešením důležitých věcí, místo psaním kódu, který už existuje.“ AI tak není náhradou za programátory, ale nástrojem, který jim umožňuje soustředit se na kreativnější a strategičtější aspekty vývoje.

Automatická dokumentace kódu pomocí AI

V oblasti transferu znalostí se Stanislav Loula věnuje také zavedení nového procesu automatické dokumentace kódu pomocí AI. Když byl dotázán na hlavní přínosy tohoto přístupu, uvedl: „Hlavní přínosy jsou opět šetření času. Programátor, když chce psát čistý kód, musí napsat velké množství dokumentace, zahrnuje to revizi kódu, který už napsal, a to je doopravdy něco, co AI zvládá už dlouhou dobu.“

Implementace takových řešení probíhá podle Louly „většinou přes implementaci buď přímo v IDE, anebo na CI/CD pipline.“ Tímto způsobem mohou vývojové týmy udržovat vysoký standard dokumentace bez nadměrné administrativní zátěže, což vede k lepší udržitelnosti kódu a snazšímu zapojení nových členů týmu.

Na Czech Online Expo 2025, která přivítala více než 150 řečníků a 5000 návštěvníků (1), byla právě témata automatizace, škálovatelnosti a implementace AI mezi nejdiskutovanějšími.

Pro firmy, které chtějí uspět v konkurenčním prostředí online maloobchodu, představuje umělá inteligence zásadní nástroj. Jak naznačují odborníci, včetně Stanislava Louly, budoucnost e-commerce vývoje bude stále více definována schopností efektivně integrovat AI technologie do všech aspektů vývojového procesu i samotného obchodování (9).

Seznam zdrojů k článku

  1. Czech Online Expo – Oficiální web – https://www.czechonlineexpo.cz/ 
  1. Ecommerce Technology Trends in 2025 https://www.shopify.com/enterprise/ecommerce-technology-trends 
  1. AI in E-commerce Development: Current Applications and Future Trends – https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2023/05/15/ai-in-e-commerce-development-current-applications-and-future-trends/ 
  1. Building Scalable E-commerce Architecture: Best Practices – https://www.metamindz.co.uk/post/building-scalable-e-commerce-architecture-best-practices 
  1. Database Scaling Strategies: Deep Dive – https://medium.com/towards-data-engineering/database-scaling-strategies-deep-dive-e349a225c9c3 
  1. Top AI Trends for Online Retail Businesses in 2025 – https://medium.com/@API4AI/top-ai-trends-for-online-retail-businesses-in-2025-bed9d4edeb87 
  1. The Role of Automated Documentation in Modern Software Development – https://www.infoq.com/articles/automated-documentation-software-development/ 
  1. Scaling E-commerce Databases: Techniques and Best Practices – https://aws.amazon.com/blogs/database/scaling-e-commerce-databases-techniques-and-best-practices/ 
  2. The Future of AI in E-commerce Development – https://www.gartner.com/en/articles/the-future-of-ai-in-e-commerce-development
Sdílet na Facebook
Sdílet na Twitter

Vybrali jsme pro Vás

Související

Přejít nahoru