Zástupci českých e-commerce společností si vyměňují zkušenosti v IT People fóru. Novým tématem je udržitelnost a připravuje se i společný vývoj softwarových řešení

Platforma IT People se snaží využít současné trendy v e-commerce k hledání potenciálu dalšího růstu, inovacím a zlepšení příjmů a snižování nákladů u svých členů. Ačkoliv se pokles online nákupů v posledních měsících pro některé členy stabilizoval, mnoho z českých malých a středních e-commerce firem zažívá těžké časy.

Platforma IT People se snaží využít současné trendy v e-commerce k hledání potenciálu dalšího růstu, inovacím a zlepšení příjmů a snižování nákladů u svých členů. Ačkoliv se pokles online nákupů v posledních měsících pro některé členy stabilizoval, mnoho z českých malých a středních e-commerce firem zažívá těžké časy. Zároveň je nutné investovat do nových technologií. K danému jsou zavedeny diskusní fóra mezi členy, v kterých některá témata jsou probírána více než jiná.

Pojďme se na ně podívat:

Digitalizace a automatizace

Automatizace a digitalizace je nákladná

I když automatizace a digitalizace procesů mohou zvýšit efektivitu a snížit chybovost, jejich implementace vyžaduje investice, kvalitní lidi a čas. E-shopy i díky účasti v Platformě IT People hledají rovnováhu mezi technologickými inovacemi a přijatelnými náklady. Častým tématem diskusí jsou zkušenosti s dodavatelskými firmami a jejich softwarovými produkty a IT službami.

Budoucnost členů na platformě IT People – sdílený vývoj

Platforma IT People plánuje další rozvoj svých sdílených vývojových e-commerce aktivit, včetně rozšíření společného vývoje automatizace a analýzy dat. „Vidíme obrovský potenciál ve snižování nákladů díky sdílení některých technologií. Věříme, že to je cesta, jak se odlišit na trhu a udržet si nízké náklady“ zaznívá od členů ze skupiny zaměřené na sdílený vývoj. V této skupině členové také zvažují společnou podporu expanze členů na nové trhy, což by mohlo přinést další příležitosti pro růst a sdílení inovací.

Personalizace a velká data

Klíčová je personalizace nabídky

Podporu při svém dalším rozvoji hledají čenové IT People v personalizaci zákaznické zkušenosti. „Naši zákazníci očekávají nejen rychlé doručení, ale také nabídku produktů, které odpovídají jejich individuálním potřebám,“ zaznělo i z úst majitelů menších českých e-commerce společností v interním diskusním fóru. Průzkum společnosti TechInsights ukázal, že pro více než 80 % zákazníků je personalizace klíčovým faktorem při výběru e-shopu. Členové IT People proto začínají investovat do pokročilých algoritmů a analýzy dat, aby mohla lépe předvídat a uspokojovat očekávání svých klientů.

Zlepšení zákaznické zkušenosti

U některých e-shopů personalizace umožňuje už nyní nabízet produkty a služby, které odpovídají individuálním preferencím a potřebám zákazníků. „Velká data nám umožňují analyzovat chování zákazníků, jako jsou frekvence návštěv, a interakce s webem. Je ale těžké toto vyhodnotit. Někdy dávám na intuici“ zaznělo v diskusi

Personalizace a zvýšení konverzního poměru

Teoreticky díky personalizovaným doporučením a cíleným marketingovým kampaním mohou e-shopy zvýšit pravděpodobnost, že návštěvníci webu provedou nákup. „Personalizace by měla pomáhat zacílit správné produkty na správné zákazníky ve správný čas. Reálně se toho dá ovšem dost obtížně dosáhnout.“

Celkově si členové IT People uvědomují, že personalizace a velká data představují silné nástroje pro jejich e-shopy, ale je těžké je ovládnout. V rámci otevřené diskuse se začínají probíhat postupy, které se osvědčily.

Fullfilment

Fulfillment logistika může a nemusí být základ úspěchu

Členové IT People si uvědomují význam efektivní logistiky a fulfillmentu a tato témata také diskutují na interních fórech. Vyměňují si zkušenosti týkající se spolupráce s externími poskytovateli, kteří zajišťují strategické umístění skladů a moderní technologie pro řízení zásob. „Naši partneři na fullfilment nám spíše stěžují rychle reagovat na změny v poptávce a optimalizovat naše logistické procesy,“ zatím zaznívá v diskusích.

Reverzní logistika

Vysoký podíl vratek je pro některé členy IT People výzvou, kterou se pokouší řešit prostřednictvím efektivní reverzní logistiky. Outsourcing těchto služeb příliš nepomáhá snižovat náklady ani zvyšovat spokojenost zákazníků. „Služby fulfillmentových center jsou nákladné a ani dobře nezvládají rychlé a přesné zpracování vratek, což nám neumožňuje udržet vysokou úroveň zákaznického servisu“ zaznělo příkladně v diskusi.

Udržitelnost – nové velké téma

Členové IT People z řad český e-commerce firem čelí výzvám při zavádění udržitelnosti, které zahrnují potřebu rychlého doručení, efektivní zpracování vratek a optimalizaci logistických procesů, přičemž musí zohlednit environmentální dopady a udržitelné cíle. Česká e-commerce čelí několika potížím při zavádění udržitelnosti, které vyplývají z aktuálních trendů a výzev v oblasti online nakupování:

Rychlost doručení

Zákazníci kladou velký důraz na rychlost doručení, což nutí e-shopy optimalizovat logistické procesy. To je v rozporu s udržitelnými praktikami, které často vyžadují více času na efektivní plánování a konsolidaci zásilek.

Vracení zboží

Vysoká míra vratek, představuje významnou výzvu pro udržitelnost. Zpracování vratek zvyšuje uhlíkovou stopu a náklady na logistiku, což komplikuje snahy o udržitelné podnikání.

Outsourcing logistiky

Mnoho e-shopů se spoléhá na externí poskytovatele logistických služeb, což může omezit jejich kontrolu nad udržitelnými praktikami v dodavatelském řetězci. Outsourcing však také nabízí příležitosti pro zlepšení efektivity a snížení nákladů prostřednictvím specializovaných služeb.

Škálování a variabilní náklady

E-shopy hledají způsoby, jak škálovat své podnikání a přizpůsobovat výdaje poptávce. Přeměna fixních nákladů na variabilní může pomoci, ale zároveň se obtížně kombinuje s udržitelností podnikání.

Sdílet na Facebook
Sdílet na Twitter

Vybrali jsme pro Vás

Související

Přejít nahoru