Evropská unie chystá regulaci čínských e-shopů. Technologická platforma IT People spojuje úsilí českých firem, které volají po rychlém řešení

Čínská expanze ohrožuje evropský trh

Evropská unie se připravuje na zásadní kroky proti čínským nízkonákladovým e-shopům, jako jsou Temu a Shein. Tyto zahraniční marketplace se v posledních měsících staly významným problémem jak pro evropské instituce, tak pro evropské prodejce. Každoročně zaplavují evropský trh stovkami milionů zásilek s levnými výrobky, které často nesplňují základní kvalitativní a bezpečnostní standardy.

Evropským prodejcům a nově i evropským institucím vadí nejen pochybná kvalita dovážených produktů, ale také agresivní marketingové kampaně těchto platforem. Ty dokázaly výrazně zdražit reklamní trh. Obchodní praktiky zahraničních marketplace včetně těch evropských výrazně narušují férovou hospodářskou soutěž a negativně ovlivňují další evropské prodejce.

Členové Technologické platformy IT People, která zastupuje zejména malé a střední české e-shopy, poukazují na nemožnost konkurovat v takto nevyrovnaném prostředí. Fakticky se jedná o dvojí metr likvidující českou e-commerce. Technologická platforma IT People od srpna 2024 upozorňuje na to, že pro evropské firmy fakticky platí horší podmínky podnikání než pro ty čínské, protože musí platit nejrůznější autorské a recyklační poplatky, DPH nebo dovozní clo, kdy u balíčků do 150 eur (3.750Kč) čínské e-shopy clo na stejné zboží neplatí.

Situaci dále komplikuje skutečnost, že čínští prodejci systematicky využívají jakékoli mezery v evropském systému, aby se vyhnuli celním kontrolám a dalším regulacím. Tato praxe nejen že vytváří neférové konkurenční prostředí, ale také zvyšuje další rizika pro evropské spotřebitele.

Alarmující čísla a bezpečnostní rizika

Podle nejnovějších údajů evropského komisaře pro obchod Maroše Šefčoviče dosáhne v letošním roce počet zásilek z Číny do Evropské unie rekordní hranice 4 miliard balíčků. Ve srovnání s rokem 2022 jde o téměř trojnásobný nárůst. Většina těchto zásilek má hodnotu pod 150 eur, díky čemuž nepodléhají celnímu řízení ani důkladným kontrolám.

Enormní množství zásilek zcela překračuje kontrolní kapacity evropských celních úřadů. Konkrétním příkladem je situace na amsterdamském letišti Schiphol a v přístavu Rotterdam, kde denně zpracovávají 3,5 milionu zásilek, což představuje 40 balíčků každou sekundu. Takový objem znemožňuje efektivní kontrolu dovážených produktů.

Na evropský trh se tak dostává nekontrolované zboží, které může představovat významné riziko pro spotřebitele. Mezi problematické produkty patří zejména toxická kosmetika, nebezpečné hračky, padělky známých značek a riziková elektronika. Technologická platforma IT People v této souvislosti aktivně spolupracuje s českými úřady na identifikaci problematických produktů a poskytuje svým členům právní podporu.

Hledání komplexního řešení

Evropská komise v současnosti (prosinec 2024) analyzuje několik možností, jak situaci řešit. Mezi zvažovaná opatření patří zavedení administrativního poplatku za každý dovezený balíček, zdanění příjmů e-commerce platforem nebo úplné zrušení hranice 150 eur pro bezcelní dovoz. Tato opatření by měla pomoci regulovat příliv levného zboží a zajistit férovější podmínky pro evropské prodejce.

Implementace navrhovaných řešení však naráží na složitá pravidla Světové obchodní organizace (WTO). Případná jednání mezi Evropskou komisí, WTO a členskými státy EU mohou trvat několik let. Pro české e-shopy představuje tato časová prodleva faktickou likvidaci, neboť potřebují rychlé řešení současné kritické situace. Robert Novotný, předseda Technologické platformy IT People odhaduje, že v lednu 2025 může ukončit své podnikání až 15% českých e-shopů. Český stát tak přichází o další segment, který je jako jeden z mála v českých rukou.

Technologická platforma IT People proto na žádost svých členů od srpna 2024 aktivně vstupuje do dialogu s českými regulátory a evropskými institucemi. Cílem je urychlit přijetí potřebných opatření a současně společné hledání jiných nástrojů, jak pomoci členským e-shopům s adaptací na měnící se tržní podmínky.

Nová pravidla pro online platformy v EU

Situace na evropském digitálním trhu se od 17. února 2024 se měla významně změnit. Všechny online platformy působící v EU musí začít dodržovat nařízení o digitálních službách (DSA), které stanovuje přísná pravidla pro bezpečnější a transparentnější online prostředí. Výjimku tvoří pouze malé podniky s méně než 50 zaměstnanci a ročním obratem pod 10 milionů eur.

Platformy musí aktivně například bojovat proti nezákonnému obsahu a zboží, chránit spotřebitele a poskytovat uživatelům jasné informace o zobrazované reklamě. Významnou změnou je také zákaz reklamy zacílené na základě citlivých osobních údajů, jako jsou politické názory nebo náboženské vyznání. Na dodržování těchto pravidel budou dohlížet nově ustanovení koordinátoři digitálních služeb v jednotlivých členských státech. V České republice to bude Český telekomunikační úřad, ale až po přijetí českého zákona o digitálních službách, který na přijetí na konci roku 2024 česká v parlamentu.

Pro zajištění jednotného uplatňování pravidel napříč EU vzniká Evropský sbor pro digitální služby. Tento nezávislý poradní orgán, složený z koordinátorů digitálních služeb a zástupců Evropské komise, bude poskytovat poradenství v otázkách souvisejících s DSA a vydávat každoroční zprávy o systémových rizicích. První zasedání sboru je naplánováno na 19. února 2024, přičemž v následujících měsících se očekává přijetí dalších prováděcích předpisů, včetně pokynů pro ochranu volebních procesů.

Co vlastně znamená pojem platforma

Online platforma (neplést si s pojmem „technologická platforma“) představuje digitální službu, která propojuje prodávající se zákazníky a umožňuje mezi nimi obchodní transakce. V případě Temu, Shein nebo Allegro jde o takzvané online tržiště (marketplace), kde tisíce prodejců nabízejí své zboží přímo spotřebitelům. Obdobná situace by měla platit i pro srovnávače cen a poskytovatele on-line reklamy. Podle nařízení o digitálních službách (DSA) se za platformu považuje každá služba, která nejen zprostředkovává prodej zboží, ale také uchovává a šíří informace pro veřejnost.

Online platformy se dělí do několika kategorií podle velikosti a dosahu. Velmi velké online platformy (VLOP – Very Large Online Platform) s více než 45 miliony aktivních uživatelů měsíčně podléhají nejpřísnějším pravidlům. Mezi ně patří například Amazon, AliExpress nebo právě Temu. Střední a menší platformy mají mírnější regulaci, ale i tak musí dodržovat základní pravidla pro bezpečnost uživatelů a férový obchod.

Klíčovým rozdílem oproti klasickým e-shopům je, že platformy samy většinou nejsou přímými prodejci zboží. Místo toho poskytují infrastrukturu (marktetplace, srovnávače cen apod.), která umožňuje třetím stranám nabízet jejich produkty. To s sebou nově ponese specifickou odpovědnost – platformy budou muset kontrolovat prodejce, ověřovat původ zboží a zajišťovat dodržování evropských standardů. Právě v této oblasti často dochází k problémům, kdy české, evropské i mimoevropské platformy nedostatečně prověřují své prodejce a kvalitu nabízeného zboží.

Naproti tomu „technologická platforma“ je organizace spojující oborově zaměřené firmy. Představuje digitální ekosystém, který propojuje různé zejména podnikatelské subjekty a umožňuje jim vzájemnou spolupráci a sdílení zdrojů. Například předmětem činnosti Platformy IT People je do této technologické platformy oborově propojit podnikv v oblasti e-commerce, oborová sdružení, výzkumné a vzdělávací instituce, zákonodárce, orgány veřejné správy, vládní agentury, nevládní organizace, asociace uživatelů a spotřebitelů a zajistit dialog mezi nimi. Primárním předmětem činnosti Platformy IT People je propojit potenciál provozovatelů českých e-shopů, dodavatelů technologií pro českou e-commerce, inovativních podniků a výzkumných organizací do klastru a pomoci tak české e-commerce v rozvoji. Zároveň se jedná o průmyslové sdružení hájící zájmy svých členů, které poukazuje na neférové aktivity, které křiví jednotný trh škodí českých firmám a českému státu.

Dopady na český e-commerce trh a připravovaná cesta vpřed díky IT People

České e-shopy se potýkají s bezprecedentním tlakem ze strany nejen asijské konkurence. Nejvíce zasaženy jsou segmenty módy, elektroniky a domácích potřeb, kde zejména čínští prodejci dominují díky extrémně nízkým cenám a obrovským marketingovým výdajům. Situace je obzvláště kritická pro menší a střední e-shopy, které nemohou konkurovat cenové politice založené na obcházení evropských standardů. Častým postupem českých e-shopů je snaha o změnu strategie eshopu, kdy nově klade důraz především na využití konkurenčních výhod, jako je lokální dostupnost zboží a kvalitní zákaznický servis. To však pomůže k jeho přežití jen částečně.

Protože legislativa je pomalá a nedostatečně důrazné je i vymáhání práva v České republice, technologická platforma IT People se pokouší hledat i jiné cesty, jak pomoci těžce zkoušeným českým e-schopům. V reakci na současnou kritickou situaci rozšiřuje své služby pro e-shopy, kteří se staly jejími členy. Poskytne jim například od ledna 2025 podporu v podobě on-line fóra na klíčová témata, které trápí české eshopy, které je odborně vedené expertními skupinami. Návazně na to připravuje sérii seminářů a konferencí. Dané kroky jsou směrovány k hledání nových řešení a tržních příležitostí pro české e-shopy. Technologická platforma IT People pomáhá také v rámci expertních skupin s optimalizací procesů, nasazování technologií umělé inteligence, nabízí poradenství v digitální a zelené transformaci firem a zprostředkovává zahájení spolupráce českých e-shopů s vysokými školami v rámci společných výzkumných programů. Protože jsou e-shopy momentálně těžce zkoušené, nabízí i přes rozsáhlou pomoc členství a přístup ke službám českým e-shopům zdarma a zajištuje si financování svého provozu z jiných zdrojů.

Další aktivitou, kterou Technologická platforma IT People od prosince 2024 startuje, je hledání dalších obchodních příležitostí a nových zahraničních trhů pro své členy z řad českých e-shopů. Tyto aktivity jsou diskutovány a koordinovány s MPO a příslušnými vládními institucemi, kdy cílem je podpořit propojení dobře fungujících českých e-shopů s dalšími českými průmyslovými odvětvími, zejména pak s českými výrobci nabízejícími výrobky pod českou značkou, kdy výrobky jsou určeny koncovým zákazníkům. To vše ale nemůže stačit, pokud v České republice bude platit současný dvojí metr, který znevýhodňuje a fakticky již i likviduje české e-shopy. Pro dlouhodobé řešení situace je podle Technologické platformy IT People klíčové rychlé vytvoření vyváženého regulačního rámce, který zajistí férové podmínky pro všechny účastníky trhu a zároveň rychlejší vymáhání současného práva ze strany českých státních institucí. Platforma proto například nyní podporuje urychlené přijetí všech navrhovaných opatření regulující online platformy, zejména nově přijímaný český zákon o digitální ekonomice a připravuje se, aby se dokázala v budoucnu aktivně podílet na formování budoucí podoby českého i evropského e-commerce prostředí chránícího legitimní zájmy českých podnikatelů. Zároveň zahajuje komunikaci se státními institucemi, aby je seznámila s aktuální tíživou situací, v které se česká e-commerce aktuálně.

Sdílet na Facebook
Sdílet na Twitter

Vybrali jsme pro Vás

Související

Přejít nahoru