Malé a střední e-shopy diskutují o možnostech umělé inteligence na platformě IT People

Platforma IT People uspořádala online diskusní fórum, kde zástupci malých a středních e-shopů sdíleli své potřeby a očekávání v oblasti umělé inteligence. Diskuse ukázala, že i menší podniky na trhu aktivně hledají cesty k využití AI technologií pro zvýšení své konkurenceschopnosti.

Interní chatboti jako první krok k dostupné AI

Jedním z nejvíce diskutovaných témat byla implementace interních chatbotů s umělou inteligencí. „Náš e-shop s bytovými doplňky má pouze osm zaměstnanců a každý z nich musí zvládat několik rolí najednou. Potřebujeme něco, co by jim pomohlo rychle najít správné informace a postupy,“ uvedl Tomáš Kratochvíl, majitel e-shopu HomeStyle.cz. Jeho slova potvrdila i Petra Vávrová z rodinného e-shopu s dětským oblečením: „Když máte v týmu tři brigádníky na částečný úvazek, je zaškolování časově velmi náročné. Interní chatbot by nám mohl výrazně ulehčit život.“ Účastníci diskuse se podělili o své zkušenosti s různými řešeními a shodli se, že právě interní chatboti představují ideální první krok k implementaci AI. Diskutující také analyzovali konkrétní případové studie, kde implementace chatbotů přinesla měřitelné výsledky. Dále pak zúčastnění uvedli, že se doba potřebná pro zaškolení nových zaměstnanců zkrátila o 40 % díky asistenci AI chatbota. Experti zdůraznili, že klíčové je správné nastavení a „trénink“ chatbota na specifické potřeby daného e-shopu.

Automatizace rutinních procesů pro úsporu času

Významná část diskuse se věnovala možnostem implementace pokročilých jazykových modelů jako GPT-4 pro automatizaci běžných procesů. Účastníci detailně probírali různé scénáře využití, od generování produktových popisů až po automatickou kategorizaci zboží. Majitel středně velkého e-shopu s elektronikou Pavel Horák se vyjádřil takto: „Denně řešíme desítky stejných dotazů od zákazníků. Automatizace alespoň části odpovědí by našim třem zaměstnancům v zákaznické podpoře výrazně ulehčila práci.“

„Když máte v e-shopu 3000 produktů a ke každému potřebujete napsat kvalitní popisek, je to při dvou produktových specialistech práce na několik měsíců,“ popisuje svou situaci Jana Svobodová z e-shopu s kosmetikou. Na otázku, zda tyto podniky zajímá možnost využití GPT-4 pro generování základních popisů a automatizací tak odpověděli kladně. Také využití vlastních jazykových modelů by mělo dramaticky zrychlit proces přidávání nových produktů. „Dříve nám trvalo přidání nového produktu včetně všech popisů a metadat průměrně 45 minut. S využitím AI jsme tento čas zkrátili na 10 minut,“ uvedl Jan Procházka, produktový manažer. Tématem byl i význam kvalitních produktových dat pro SEO. „AI nám pomáhá nejen s rychlostí, ale především s konzistencí a kvalitou produktových informací. Naše organická návštěvnost vzrostla o 35 % během tří měsíců po implementaci AI pro optimalizaci produktových textů,“ dodal specialista na SEO.

Experti se zaměřili i na specifické výzvy českého trhu. „Český zákazník je specifický svým nákupním chováním. Naše AI modely musely být speciálně adaptovány na lokální podmínky,“ vysvětlil datový analytik podílející se na vývoji prediktivních systémů. Diskutující se shodli, že právě přesná predikce poptávky je klíčem k optimalizaci cash-flow zejména pro menší e-shopy.

Vícejazyční chatboti mají také potenciál bořit bariéry v mezinárodní expanzi. Účastníci sdíleli své zkušenosti s implementací vícejazyčných chatbotů s pokročilou NLP schopností. „Když jsme vstupovali na německý trh, bylo pro nás klíčové zajistit kvalitní zákaznickou podporu 24/7. Díky AI chatbotům jsme tohoto cíle dosáhli s minimálními náklady,“ uvedla Markéta Dvořáková, specialistka na mezinárodní expanzi. Experti diskutovali i o integraci chatbotů s CRM systémy. „Propojení AI chatbotů s našim CRM systémem nám umožňuje poskytovat skutečně personalizovanou podporu napříč všemi komunikačními kanály. Zákazníci často ani nepoznají, že komunikují s automatizovaným systémem,“ podělil se o zkušenost další z účastníků.

Plány do budoucna a další kroky

Platforma IT People na základě výstupů z diskuse připravuje sérii praktických workshopů a implementačních příruček. „Chceme, aby i menší české e-shopy měly přístup k nejmodernějším AI technologiím. Proto připravujeme konkrétní návody a best practices, jak tyto technologie implementovat s minimálními náklady a maximálním efektem,“ uvedl koordinátor platformy.

V následujících měsících budou organizovány specializované workshopy zaměřené na jednotlivá témata. „Zájem o praktické využití AI je enormní. Proto jsme se rozhodli vytvořit sérii hands-on workshopů, kde si účastníci budou moci vyzkoušet konkrétní implementace pod vedením zkušených mentorů,“ uzavřel moderátor diskuse.

Online diskusní fórum platformy IT People ukázalo, že české e-shopy opravdu mají zájem o implementaci AI technologií. Zároveň se potvrdilo, že s správným přístupem a postupnou implementací mohou i menší e-shopy využívat výhody, které umělá inteligence přináší. Klíčové je začít s jasně definovanými projekty, které přinesou rychlou návratnost investice, a postupně rozšiřovat využití AI podle konkrétních potřeb a možností.

Poznámka redakce: Tento článek vznikl na základě online diskusního fóra platformy IT People, kterého se zúčastnili především zástupci malých a středních e-shopů. Všechny uvedené případy vycházejí z reálných zkušeností účastníků diskuse.

Sdílet na Facebook
Sdílet na Twitter

Vybrali jsme pro Vás

Související

Přejít nahoru