V roce 2025 mnohé české e-commerce společnosti připravují nasazení nástrojů umělé inteligence, které ve svých prohlášeních nazývají revolucí na českém trhu. Podle nejnovějšího průzkumu Technologické platformy IT People čeká český e-commerce sektor v roce 2025 zásadní proměna díky masivnímu nasazení umělé inteligence, kterou připravují přední české e-shopy. IT People spolu s odborníky spojenými v expertních skupinách pro členy platformy připravují akční plán a podporu, aby docházelo k výměně zkušeností mezi jednotlivými e-shopy. K tomu poslouží jak interní on-line fórum, tak připravovaná setkání v rámci seminářů a konferencí. Ještě před tím jsme se dozvěděli od vedení inovativních českých e-shopů i od odborníků z expertních skupin, jaké budou hlavní trendy v nasazování umělé inteligence.
Pět hlavních trendů v nasazování AI v české e-commerce
1. Transformace zákaznické zkušenosti pomocí AI
Jednou z nejvýznamnějších oblastí bude právě transformace zákaznické zkušenosti. Velké i menší e-shopy budou implementovat již dostupné pokročilé chatboty nové generace, které budou schopny poskytovat vícejazyčnou podporu 24/7 s výrazně lepším kontextuálním porozuměním a schopností řešit i komplexní dotazy včetně reklamací.
Významným trendem bude podle Alexandry Belingrové také vyšší míra personalizace nákupního zážitku, kdy AI systémy umožní v reálném čase analyzovat chování zákazníků a dynamicky přizpůsobovat nabídky, ceny a obsah podle individuálního profilu každého nakupujícího, což povede k výraznému zvýšení konverzního poměru a zákaznické spokojenosti.
2. Optimalizace logistiky a skladového hospodářství
V oblasti logistiky a skladového hospodářství přinese rok 2025 v některých inovativních e-commerce firmách změnu v podobě implementace prediktivní analýzy skladových zásob, kdy AI systémy budou schopny s dostatečnou přesností předpovídat poptávku na základě historických dat a aktuálních trendů, což umožní automatickou optimalizaci skladových zásob a výrazné snížení nákladů na skladování.
Filip Uher vedoucí expertní skupinu pro logistiku zdůrazňuje, že české e-shopy budou muset investovat do pokročilých systémů pro automatizaci fulfillmentu a optimalizaci dodavatelského řetězce, přičemž klíčovou roli budou hrát AI algoritmy pro optimalizaci tras a plánování dopravy, které pomohou snížit logistické náklady a zároveň přispějí k environmentální udržitelnosti through snížení uhlíkové stopy.
3. Marketingová automatizace a optimalizace nákladů
Rok 2025 přinese zásadní změny v oblasti marketingu e-commerce firem, kde umělá inteligence pomůže významně optimalizovat marketingové náklady, které v současnosti často přesahují 15-20 % obratu. Marketingové náklady vzrostly díky příchodu zahraničních Marketplace.
Dmitriy Tsybenko z expertní skupiny pro digitální marketing doporučuje, aby e-shopy se zabývaly tématem, jak co nejlépe implementovat dnes dostupné pokročilé AI systémy pro automatizaci marketingových kampaní, které dokáží dynamicky přizpůsobovat rozpočty podle výkonu a provádět automatické A/B testování. Sám se podílí na vytvoření sdílené technologické infrastruktury v rámci Technologické platformy IT People, která umožní i menším e-shopům přístup k integraci pokročilých AI nástrojů do informačních systémů svých e-shopů, které slouží pro personalizaci a automatizaci marketingu, což by mohl být první krok, aby v budoucnu snižovaly svoji závislost na dominantních reklamních platformách.
4. Bezpečnost a ochrana proti podvodům
V roce 2025 bude kladen mimořádný důraz na využití umělé inteligence v oblasti bezpečnosti a prevence podvodů, přičemž e-shopy budou implementovat pokročilé systémy pro detekci podvodných transakcí v reálném čase a automatickou verifikaci zákazníků.
Martin Štípek, který se tématu věnuje, upozorňuje na rostoucí význam AI systémů pro monitoring nekalých praktik a bezpečnostních hrozeb, které je třeba nasazovat včas, kdy na druhé straně útočníci využívají čím dál důmyslnější AI nástroje pro nejrůznější útoky na e-shopy. V budoucnu podle něj důležitou roli bude hrát sdílení dat o podezřelých aktivitách mezi členy platformy při zachování ochrany osobních údajů a obchodního tajemství.
5. Vzdělávání a rozvoj kompetencí v oblasti AI
Zásadním předpokladem úspěšné implementace AI technologií v roce 2025 bude systematické vzdělávání zaměstnanců e-commerce firem.
Andrea Dimitrovová připravují s Alexandrou Belingerovou v rámci technologické platformy IT People návrhy komplexní vzdělávací program prostřednictvím vzdělávacích platforem, pro které zřejmě bude využita sekce na serveru Eduklub.cz. Do program plánují zahrnout specializované moduly zaměřené na praktické využití AI v zákaznické péči, marketingu a logistice, přičemž důraz bude kladen na propojení teoretických znalostí s praktickými dovednostmi a personalizovaný přístup ke vzdělávání různých cílových skupin. Platforma také plánuje vytvoření certifikačního systému pro AI kompetence a navázání strategických partnerství s pedagogickými vysokými školami (PF UJEP a PedF UK), které by zajistilo českým e-commerce firmám vhodné výukové postupy a podkladové materiály pro zajištění kontinuálního rozvoje digitálních kompetencí svých zaměstnanců v rychle se měnícím prostředí e-commerce.
Expertní skupiny IT People jako technologický štít proti tlaku marketplace platforem
Technologická platforma IT People vytvořila v roce 2024 systém expertních skupin, které pomáhají českým e-shopům čelit rostoucímu tlaku zahraničních marketplace. Tyto specializované týmy se zaměřují na 8 klíčových oblastí, v kterých české e-shopy potřebují posílit svou konkurenceschopnost a ochránit tak svůj vybudovaný trh.
- Využití umělé inteligence pro komunikaci
- Digitalizace marketingu
- Prodejní kanály a logistika
- Vývoj technologií pro e-commerce, bezpečnost, cloud
- Informační technologie a odbourávání bariér ve vzdělávání
- Spolupráce proti vysokým marketingovým nákladům
- Spolupráce proti praktikám zahraničních marketplace
- Zelené technologie pro chod e-commerce a navazující na její chod
Vedle dominantních technologických témat právní tým vedený Michalem Maškem pro IT People systematicky monitoruje a dokumentuje nekalé praktiky zahraničních marketplace, zejména v oblasti obcházení české legislativy týkající se recyklačních poplatků a dalších povinností. Skupina koordinuje společný postup při jednání s kontrolními orgány a aktivně komunikuje s vládními institucemi o potřebě vyrovnání podmínek na trhu.
Neméně důležitým tématem je udržitelnost, v kterém je dostupná první studie, kterou objednala Technologická platforma IT People. Ta prokázala, že česká e-commerce má již nyní přínos v oblasti snižování uhlíkové stopy, kdy se jedná o vůbec nejekologičtější způsob nákupu zboží pro české zákazníky, kdy uhlíková stopa nákupu v českém e-shopu je 9x nižší než v čínském Marketplace (Zdroj) Zelená transformace se může stát pastí pro české e-shopy – Cirkula) a o 73% nižší než při nákupu v kamenném obchodě (Zdroj) Vědecky prokázáno: nákupy přes e-commerce jsou nyní o 73% ekologicky šetrnější než nakupování v kamenných obchodech. E-shopy mají dnes dokonce i nižší spotřebu obalů – Cirkula. Výsledky studie po její aktualizaci a oponentním řízení budou představeny v únoru 2025 na Ministerstvu životního prostředí i široké veřejnosti.
V případě, že máte jako e-shop zájem se připojit do Technologické platformy IT People, členství v platformě je pro české e-shopy zdarma. Registrace je možná přes tento on-line formulář. Jak se stát členem – Technologická platforma IT People.