O 42 Prague
42 Prague je součástí mezinárodní sítě škol 42, která působí ve více než 30 zemích světa. Tato vzdělávací instituce nabízí bezplatné vzdělání v oblasti IT bez ohledu na věk, gender či národnost. Sídlí v Praze a svým inovativním přístupem doplňuje tradiční vzdělávací ekosystém v České republice.
„Naším cílem je vytvořit prostředí, kde se studenti učí nejen technické dovednosti, ale také klíčové soft skills, jako je týmová spolupráce, kritické myšlení a komunikace,“ říká Petra Meliška, ředitelka 42 Prague.
Gamifikace a spolupráce
Vzdělávací model 42 Prague je založen na samostatném učení studentů prostřednictvím gamifikace a projektové spolupráce. „U nás nenajdete učitele. Studenti se vzdělávají sami mezi sebou a jejich pokroky jsou hodnoceny pomocí systémů, které částečně využívají umělou inteligenci,“ vysvětluje Meliška. Tento přístup umožňuje studentům nejen osvojit si technické dovednosti, ale také rozvíjet schopnosti, které jsou dnes na pracovním trhu klíčové.
Všechny projekty probíhají v angličtině, což studentům otevírá dveře k mezinárodním příležitostem. Důraz je kladen na týmovou práci, kritické myšlení a schopnost adaptace na rychle se měnící technologické prostředí. Tento model je v souladu s globálními trendy, které zdůrazňují potřebu celoživotního vzdělávání a mezioborové spolupráce.
Absolventi připraveni na praxi
„Dnes snad neexistuje firma, která by nehledala IT odborníky,“ říká Meliška. Absolventi 42 Prague mají nejen široký základ v oblasti IT, ale také rozvinuté soft skills, což jim umožňuje rychlejší adaptaci na pracovní prostředí. Firmy oceňují jejich schopnost spolupracovat, proaktivní přístup a kritické myšlení.
V roce 2025 se očekává, že poptávka po IT odbornících bude nadále růst, zejména v oblastech, jako je kybernetická bezpečnost, umělá inteligence a datová analýza. Absolventi 42 Prague jsou díky svému vzdělávacímu modelu připraveni nejen na technické výzvy, ale také na práci v dynamických týmech a řešení komplexních problémů.
Vzdělávání i na dálku
Umělá inteligence (AI) hraje klíčovou roli ve vzdělávacím modelu 42 Prague. „AI nám pomáhá evaluovat pokroky studentů a přizpůsobovat vzdělávací proces jejich potřebám,“ říká Meliška. AI také umožňuje vzdělávání na dálku a podporuje studenty se speciálními potřebami, například prostřednictvím technologií text-to-speech.
Nicméně Meliška upozorňuje i na rizika spojená s AI: „Pokud nebude ve vzdělávání dětí přítomen učitel, který by žákystudenty usměrňoval a vedl, může to být problém. Je důležité, aby děti od začátku chápaly nejen výhody, ale i rizika technologií., jako je kybernetická bezpečnost.“
V roce 2025 se očekává, že AI bude hrát ještě větší roli ve vzdělávání, a to nejen na vysokých školách, ale i na základních a středních školách. Klíčovou výzvou bude najít rovnováhu mezi využíváním AI a zachováním lidského přístupu k výuce.
Výzvy pro softwarové inženýry
Softwaroví inženýři čelí stále většímu tlaku. „Kódy jsou složitější, vše se vyvíjí rychleji a dynamika doby klade na programátoryinženýry obrovské nároky,“ říká Meliška. Klíčem k úspěchu je podle ní celoživotní vzdělávání a schopnost spolupracovat s odborníky z různých oborů.
V roce 2025 se očekává, že AI bude schopna generovat stále složitější kódy. To však klade důraz na potřebu lidské kontroly a ověřování. „Otázkou je, kdo bude kód verifikovat – AI, nebo člověk?? A kdo je schopen odhalit chybu?A pokud dojde k chybě, bude potřeba zapojit selský rozum a soft skills,“ ptá sedodává Meliška.
Softwaroví inženýři budou muset nejen sledovat technologické trendy, ale také rozvíjet své komunikační dovednosti a schopnost pracovat pod tlakem. Mezioborová spolupráce a kritické myšlení budou klíčovými faktory úspěchu.
Budoucnost vzdělávání v IT
42 Prague je nezisková institutuce, která nabízí bezplatné vzdělávání v oblasti IT a programování. Ppředstavuje tak revoluční přístup k IT vzdělávání, který kombinuje technické dovednosti s rozvojem soft skills. V roce 2025 bude potřeba IT odborníků nadále růst a vzdělávací modely, jako je ten v 42 Prague, budou hrát klíčovou roli při přípravě studentů na dynamický pracovní trh.
„Naším cílem je nejen vzdělávat, ale také inspirovat studenty k tomu, aby se stali lídry v oblasti IT a přispěli k rozvoji technologické budoucnosti,“ uzavírá Petra Meliška, ředitelka 42 Prague.