Provozovatelé e-shopů čelí další výzvě, významnému zdražení doručovacích služeb. Zásilkovna, která je klíčovým hráčem v oblasti doručování zásilek, oznámila navýšení cen platné od 20. února. Pro internetové obchody to znamená zvýšení nákladů o 10 až 20 korun za zásilku, což může ovlivnit jejich ziskovost nebo způsobit pokles zájmu ze strany zákazníků.
Redakci IT People se podařilo na vzniklou situaci získat bezprostřední reakce relevantních osob, a to buď přímým oslovením jednotlivých řečníků, nebo vložením jejich předchozích reakcí do tohoto článku. V něm tak slučuje protichůdné pohledy na vzniklou situaci a nabízí majitelům e-shopů možné cesty k řešení nově přicházející reality.
„Výnosnost na zásilku dlouhodobě klesá, což je především důsledek inflace. Od roku 2022, kdy jsme naposledy upravovali ceny, vzrostla inflace o více než 27 procent.“ uvádí mluvčí Zásilkovny Tereza Kotková. Současné zdražení služeb se podle ní pohybuje kolem 15 procent.
Zásilkovna má na trhu výsadní postavení díky více než deseti tisícům výdejních míst a boxů, což jí dává značný prostor pro úpravy cen. Tržby skupiny Packeta, pod kterou Zásilkovna spadá, v loňském roce vzrostly o působivých 17 procent na 8,46 miliardy korun, což potvrzuje její silnou pozici na trhu.
Čínské e-shopy jako faktor změn
Někteří provozovatelé e-shopů v rámci interního IT People on-line fóra vidí za zdražením i vliv spolupráce Zásilkovny s čínskými online prodejci. V příspěvcích se objevují opakující se tvrzení „Vstup nových velkých hráčů na trh, jako jsou Temu a Shein, mělo určitě na vývoj cen vliv“. Stejně dané komentují i další glosátoři „Myslím si, že kvůli čínskému Temu a dalším podobným společnostem pravděpodobně klesla Zásilkovně výnosnost na každý balíček a chtějí ji opět zvednout.“ k tématu uvedl Ruslan Skopal, spolumajitel Trenýrkárny a dodává „Během Vánoc výdejní boxy nebyly dostupné a dokonce jsme museli dvakrát doručení do Z-boxů úplně vypnout.“
Zásilkovna však tato tvrzení odmítá. „Podíl zásilek pocházejících z Číny se přes veškerý nárůst pohyboval pod úrovní patnácti procent.“ uvádí Kotková. Zároveň dodává, že o růstu objednávek na čínských e-shopech rozhodují především zákazníci hledající nejnižší ceny.
Konkurence reaguje různě, DPD zlevňuje
Zatímco Česká pošta následovala příklad Zásilkovny a zdražila službu Balíkovna o šest korun na 75 korun pro registrované zákazníky, jiní dopravci volí odlišnou strategii. DPD dokonce na situaci zareagovalo snížením cen – nabízí doručení do své sítě výdejních míst Pickup a boxů již od 46 korun.
V přepravní společnosti GLS nastavují ceny individuálně „Růst cen vstupů vnímáme, nicméně vzhledem k rostoucí efektivitě naší přepravy a úsporám nákladů jsme nyní schopni udržet stávající ceny beze změny.“ uvedl ředitel přepravní společnosti GLS v Česku Pavel Včela.
Malé e-shopy jsou pod tlakem, ale řešení existuje
„Ostatní dopravci se nyní snaží získat e-shopy různými nabídkami a slevovými akcemi, s kterými oslovují i mne.“ potvrzuje Filip Uher z expertní skupiny IT People pro logistiku a obchodní ředitel e-shopu Mironet.cz a dodává „Pokud máte zajímavý objem dopravy, dají se dohodnout zajímavé podmínky od alternativních dopravců. Neznamená to ale automatické využití těchto služeb zákazníky, kteří často preferují výdejní místa Zásilkovny, kam jsou navyklí chodit.“
Je vidět, že větší hráči na trhu mají díky svému objemu zásilek lepší vyjednávací pozici. Experti se shodují, že nejvíce zasáhne zdražení malé e-shopy, které nemají vyřešenu otázku jejich „Velké e-shopy s velkým počtem zásilek nebo e-shopy, které se sdružily, si zřejmě nadále budou schopni vyjednat individuální ceny dopravy. Pro tyto společnosti a sdružení tak zdražení nepředstavuje možná vůbec žádný problém. Situace je výrazně komplikovanější pro menší prodejce jednající individuálně.“ uvádí Filip Uher.
Do popředí se dostává téma vhodné volby strategie, nejen pro vyjednávání
Jak má vypadat reakce e-shopu na takovou situaci. Zeptali jsme se Filipa Uhera, jakou cestu by teď volil. „Malé e-shopy, s kterými se nikdo nebaví, by měly začít řešit, co zákazníkům nabídnout, aby nákup u nich stál zákazníkovi za útratu desetikoruny navíc. Aby zákazník nezačal nakupovat jinde, například v kamenných obchodech. Tím se dostáváme k tomu, že pro e-shopy je klíčovou otázkou jejich dlouhodobá strategie. Co vidím, mnozí se nepřipravují na budoucnost a tak ani nemohou být připraveni na přicházející změny v e-commerce prostředí. Nepřipravené pak zaskočí situace jako je tato.“ říká a přidává radu “Vždy doporučuji se nejdříve zaměřit na přidanou hodnotu, kterou může e-shop zákazníkům nabídnout. Řešením pro menší e-shopy může být kombinace několika věcí. Strategii je vždy nutné řešit individuálně, nic jako obecně fungující strategie platná pro všechny e-shopy není. Pokud nevíte, je dobré poradit se s ostatními, pokud taková možnost existuje. To nejjednodušší je zaregistrovat se do on-line fóra IT People. Registrace je pro české e-shopy zdarma a řeší se v něm občas užitečná témata. Nákladnějším postupem je najmout si externí poradce.„
Preference zákazníků a reakce přepravců
Podle posledních dat z evropského e-commerce průzkumu Geopost E-shopper Barometer 69 % pravidelných online nakupujících v Česku preferuje doručení mimo domov, a to na výdejní místa, do boxů nebo do kamenných prodejen. Do výdajových boxů si nechává doručovat 35 % Čechů, na výdejní místa je to 53 %. Dalším zajímavým údajem je, že více než dvě třetiny českých respondentů využívá pravidelně více než jedno doručovací místo.
„Výrazný nárůst popularity zažívají boxy na balíky, k vyzvednutí je využívají necelé dvě třetiny zákazníků, naprostá většina, 95 procent, alespoň jednou do měsíce. Na nejnovější formu doručování si Češi rychle zvykli i proto, že si mohou své balíčky vyzvednout kdykoliv během dne i noci a nemusí se řídit otevírací či pracovní dobou.“ uvádí PPL CZ ve svém zveřejnéném průzkumu Index Balík. Podle průzkumu si šest z deseti Čechů pro balík do boxu zajde po práci. Většinou si vybírají boxy v okolí svého domova.
„Popularita samoobslužných boxů v České republice neustále roste a jejich počet se stále navyšuje, což svědčí o rostoucím zájmu zákazníků o moderní a flexibilní způsoby doručování. Zákazníci v dnešní době oceňují možnost vyzvednout si svůj balíček kdykoliv se jim to hodí, navíc u nich roste zájem o udržitelné doručování. To naše solárně napájené DPD Pickup Boxy nabízí, většina z nich je dostupná 24/7.“ propaguje tento způsob doručování generální ředitel DPD Miloš Malaník.
Jsou zde i opačné hlasy. Peter Menky, komerční ředitel společnosti Dodo, říká: „V některých městech a obcích se před Vánocemi zostřila diskuse o výdejních boxech. Jejich rozmach nyní pravděpodobně dosahuje vrcholu a začíná se z něj stávat problém. Místní obyvatelé si všímají, že výdejní boxy doručovacích služeb přibývají doslova jeden za druhým, objevují se na všemožných místech, vytváří vizuální smog, ale jejich kapacita ani tak nedostačuje. Navíc boxy jsou před Vánoci beznadějně přeplněné a dopravci snižují lhůty pro vyzvednutí zásilky, čímž boxy přicházejí právě o výhody, pro které je zákazníci původně preferovali. Nakonec se může ukázat, že se boxy stanou jen jednou z variant logistického mixu a určitým přemostěním do doby, než doručovací služby zareagují na realitu zákaznického očekávání a dokáží opět povznést kvalitu doručení na adresu.“
A co bude dál?
Zásilkovna má díky síti více než deseti tisíc výdejních míst dominantní postavení na trhu. Její tržby v rámci skupiny Packeta vzrostly loni o 17 procent na 8,46 miliardy korun. Po ohlášení únorového zdražení se zdá, že jejím cílem v roce 2025 je využít své dominance a zaměřit se na maximalizaci zisku.
Pro malé a střední e-shopy bude klíčové najít způsob, jak se s novými cenami vyrovnat bez ztráty konkurenceschopnosti. Experti předpokládají, že současná situace může vést k několika souběžným scénářům:
- Rozšíření nabídky doručovacích služeb e-shopů spojené s vyhledáním alternativních řešení pro doručování
- Konsolidace menších e-shopů a spojování se ve snaze vyjednat si lepší podmínky
- Přehodnocení cenové politiky u některých e-shopů a jejich nové nastavení hranice pro dopravu zdarma
- Rostoucí význam hledání individuální přidané hodnoty u každého e-shopu
Bude zajímavé sledovat, jak se trh s doručováním zásilek vyvine v následujících měsících. Zejména s ohledem na měnící se preference zákazníků, kdy doručování do boxů v minulých dvou letech stále více získávalo na popularitě.